Zaujala ma vytrvalosť Janka naplniť svoje povolanie k Bohu, vraví architekt pódií
Dôležitou súčasťou príprav slávnosti blahorečenia Jána Havlíka, ktoré bude v sobotu 31. augusta v Šaštíne je stavba pódií, kde bude samotný akt prebiehať. Na projekte pracuje tím pod vedením architekta Klementa Trizuljaka. Príbeh Havlík predtým nepoznal. Po oslovení vincentínov však začal na ňom pracovať. U Janka ho zaujala „jeho vytrvalosť a túžba naplniť svoje povolanie k Bohu napriek všetkým ťažkostiam a prenasledovaniu,” vraví v rozhovore, ktorý prinášame v rámci prípravy na slávnost blahorečenia.
Kto vás oslovil pre spoluprácu v tíme slávnosti blahorečenia Jána Havlíka? Už ste v minulosti na niečom podobnom robili, ak áno, čom konkrétne?
Pre projekt scény ma oslovil priamo provinciál vincentínov páter Tomáš Brezányi na základe skúseností saleziánov. Spolupracoval som s nimi na príprave blahorečenia Titusa Zemana v Petržalke v roku 2017. Predtým som sa v roku 1990 zúčastnil v tíme architektov a umelcov na príprave stretnutia so svätým Janom Pavlom II. v Bratislave na letisku vo Vajnoroch.
Ako a u koho (myslím, či iba u vás či v nejakej spolupráci) vznikla myšlienka návrhu pódia / oltára? Aké bolo zadanie?
Návrh a riešenie scény postupne vzniká v dialógu v prípravnom tíme od mája tohto roku. Zadanie je jednoduché, samotná konštrukcia pódia a jeho pozícia v Šaštíne limituje priestorové možnosti. Z funkčného hľadiska je potrebné vytvoriť podmienky pre hladký priebeh liturgie blahorečenia a bezpečnosť účastníkov podujatia. Súčasťou tímu je okrem architekta aj zadávateľ, manažér, grafik, výtvarník a zástupca realizačnej firmy.
Ako sa vlastne vytvára takýto návrh, čo všetko tam je potrebné reflektovať? Viete informovať, ako to bude vyzerať?
V prvom rade je dôležité miesto pre blahorečenie, v tomto prípade scenériu vytvára areál Baziliky Sedembolestnej Panny Márie a kláštora v Šaštíne. Priestor sa otvára do parku pred bazilikou ktorý sa rozčlení do sektorov s prístupovými koridormi.
Čo sa pri návrhu pódia musí všetko brať do úvahy a na čo netreba zabudnúť?
Pódium sa skladá z dvoch častí. Hlavná scéna je určená pre liturgickú slávnosť blahorečenia Jána Havlíka v sobotu dopoludnia. Vedľajšia scéna bude počas omše slúžiť pre zbor a hudobný doprovod. Po skončení liturgických obradov sa hlavná scéna uvoľní a poobede bude prebiehať sprievodný program na obidvoch scénach až do večera.
S kým bude pódiu stavané a na čo sa všetko bude využívať? Čo všetko bude obsahovať (aké prvky spojené s Jánom Havlíkom)?
Pódium bude stavať odborná firma DESTIN, ktorá má skúsenosti s podobnými stavbami. Tvorivý tým vediem ja, sú v ňom ešte Marián Králik, Andrej Botek (zodpovedný za prípravu relikviáru). Michal Bogár, Mária Bogárová (liturgické zariadenie), sochár Alexander Trizuljak (autor plastiky Ukrižovaného Krista nad oltárom), Andrej Kmeť (grafik), Alžbeta Ondrušová (kvetinová výzdoba).
Na hlavnej scéne v strede sa nachádza oltár ako ťažiskový bod liturgie, po boku bude umiestnený relikviár. Pozadie tvorí vizuálna téma križujúcich sa reťazí s mottom „odhodlaný, silný, verný“. Scénu dopĺňa obraz Jána Havlíka a drevený reliéfny kríž. Pre vybavenie pódia sa využíva liturgické zariadenie z návštevy Svätého Otca Františka z roku 2021.
Aký je váš osobný vzťah s Jánom Havlíkom, ako ste poznali jeho príbeh / osobu / život / posolstvo predtým, resp. jeho príbeh?
Príbeh Janka Havlíka som doteraz nepoznal, priblížil mi ho dôkladne až film o ňom od režiséra Branislava Valka. Zaujala ma jeho vytrvalosť a túžba naplniť svoje povolanie k Bohu napriek všetkým ťažkostiam a prenasledovaniu.
Čo to pre vás znamená, že sa môžete podieľať na príprave tejto slávnosti blahorečenia?
Považujem za dôležité pripomínať a zachovať v pamäti dramatickú históriu našej krajiny, ktorá je zosobnená v životoch neznámych a často zabudnutých osobností. Práve príbeh Janka Havlíka patrí k tým, ktoré je potrebné pripomenúť a vyzdvihnúť. Som vďačný, že k tomu procesu kontinuity histórie a súčasnosti môžem prispieť svojim dielom.
Komunikačný tím slávnosti blahorečenia
Foto: Andrej Lojan“ POSTOJ